ПРИЗНАНИЕ ОТ ЦЕРН ЗА УЧЕНИЦИ ОТ ШУМЕН

Начало » Добрата новина

16.05.2021

Ученици от Шуменската езикова гимназия „Никола Вапцаров“ бяха оценени достойно от ЦЕРН и влязоха в първите 23 отбора – победители в състезание за иновации във физиката. В конкуренция с над 1300 ученици от 47 страни те се класираха в топ 23 от всички участващи 198 проекта от целия свят.

Михаела Стойнева, Мирела и Дамян Димови, ученици от 11 клас, съвместно с Петър Петров, Явор Денчев и Стилиян Илиев – ученици от 12 клас, заедно с ръководителите си Анета Маринова и Любомир Манов, нарекоха своя отбор „Кристал“.

„Експериментите трябва да се проведат в ускорители до много високи енергии. Това е все едно да ни дадат да управляваме космическа ракета или да направим операция със свръхмощен лазер“, каза абитуриентът Петър Петров. Той обясни, че работата е започнала още през януари месец, когато отборът е вложил усилията си в израстването на няколко кристала „син камък“ в различни магнитни полета - земно магнитно поле и поле на силен неодимов магнит.

Опитните постановки за ускоряването на електроните и позитроните до енергии от порядъка на милиарди електронволти, които младите учени е трябвало да използват в проектите си, включват ускорителите на DESY - Deuthches Electronen Synchrotron - най-големият изследователски център на Германия в областта на физиката на елементарните частици.

„Крайната идея беше да проверим дали има разлики в характеристиките на монокристалите от меден сулфат при обстрелването им с високоенергетични частици“, допълни Петър Петров.

Източник: БНР
Снимка: Радио Шумен

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“