МИНИСТЪР КУНЕВА: МОН РАБОТИ С ОБЩИНИТЕ ЗА РЕФОРМАТА В ОБРАЗОВАНИЕТО

Начало » Последни публикации

07.10.2016

Министерство на образованието и науката и общините работим в много тясно сътрудничество във връзка с прилагането на новия Закон за предучилищното и училищно образование и Закона за професионалното образование. Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева, която участва в откриването на годишната среща на местните власти в Албена. Срещата се организира от Националното сдружение на общините. В постоянен контакт сме с кметовете и министерството ще продължи да оказва подкрепа на общинските училища, каза Кунева. Тя призова за професионалното образование да се работи заедно с бизнеса. 
В Пловдив с кмета инж. Иван Тотев стартирахме пилотен проект за обучението на кадри за нуждите на местния бизнес и Тракия икономическа зона. Създаваме образователно-индустриален борд, който да насърчава и съдейства за успешните партньорства между училища и работодатели. Амбицията е моделът да бъде пренесен и в други общини. Бордът ще подпомага разработването на иновативни ефективни практики на сътрудничество между училищата и работодателите за преодоляване на недостига на умения на секторно ниво. 

По отношение на реформата, министър Кунева обясни, че всяка община трябва да прави регистър на общинските детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие. Заварените към влизането в сила на закона основни училища могат да се преобразуват в обединени училища след анализ и становище на регионалното управление на образованието и решение на съответния общински съвет. Предложенията за откриване, преобразуване и закриване на държавните и общинските училища, както и на държавните и общинските центрове за специална образователна подкрепа, на ученическите общежития и на астрономическите обсерватории се внасят в срок до 31 май и се разглеждат за следващата учебна година.

Общините трябва да изготвят списък на децата, които следва да постъпят в групи за предучилищна подготовка и в I клас, и го изпращат в срок до 1 март в училищата и детските градини на тяхната територията. В срок до 15 септември училището изпраща в съответната община сведение за децата, записани в предучилищна група и в I клас към момента. До 30 септември общините осъществяват дейности по установяване на причините за непостъпване в І клас на ученици от приложения списък. За осъществяване на приема в I клас за всяко населено място с повече от едно училище, общините разработват система за прием, в която водещ критерий е близостта на училището до настоящ адрес на родителите/настойниците и/или най-краткото време за достигане до училището.

Преминаването на училищата от държавни в общински доближава гимназиите, и най-вече професионалните, до бизнеса и подпомага регионалното развитие, подчерта министър Кунева. Това не е преобразуване, а промяна във финансиращия орган. Министерството на образованието и науката провежда трайна политика, насочена към децентрализация на отговорностите по отношение на училищата. Логиката е много ясна – когато общината финансира, тя има много по-големи възможности да развива регионална политика, да търси връзки с местния бизнес, да влияе върху приема, да прави предложения за пренасочване на бройки от една в друга специалност. Бих искала да обърна внимание, че общинските училища имат допълнителни възможности за дофинансиране, когато алтернативата е закриване на паралелки и отпадане на професии и специалности. Местната власт най-добре познава района, възможностите му за развитие, потребностите на бизнеса и очакванията на хората, допълни Меглена Кунева.

 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“