Смолян: Рецепта за успех в училище

Начало » Последни публикации

13.10.2016

В Смолянско учениците са 10 000, а училищата 65, от които 29 защитени. 1100 деца всеки ден сядат в автобусите, за да отидат до най-близкото училище. От общо 10 общини 6 не разполагат с обществен транспорт. А това означава, че децата разчитат единствено на жълтите училищни автобусчета. И въпреки това, откакто се провеждат националните външни оценявания, резултатите на област Смолян я нареждат в челото. От 2012 г. до 2016 г. областта е първа на националното външно оценяване след IV клас и заема от първо до трето място на националното външно оценяване след VII клас и на ДЗИ. Децата на Родопите почти всяка година са сред носителите на Национални дипломи – пълен отличен от курса на обучение, пълен отличен на държавните зрелостни изпити и активно участие в обществени инициативи и проекти.

„75 училища завинаги затвориха врати от 1990 г. насам (без последните 6 години), като 35 са по програмата за оптимизация на училищната мрежа.  Парите, получени от общините за „оптимизацията“, са над 10 млн. лв. и нито лев от тях не е постъпил в приемащите училища. Това нанесе огромни щети на региона“, споделят експерти от областта със заместник-министър Диян Стаматов. Той бе на двудневно работно посещение в Смолян. Посети училища и се срещна с директори и учители от областта.

„Повече училища няма да закривам“, категоричен бе в разговора с госта областният управител Недялко Славов. Неговият заместник – Андриян Петров, пояснява: „Затова запретнахме ръце и за две години извършихме рехабилитация на основната пътна мрежа. Сега довършваме няколко отсечки. Така децата, които всеки ден пътуват, много по-лесно и по-безопасно се придвижват до училищата и детските градини“. А когато първите есенни окраски обагрят планината, и област и общини започват подготовката за безопасното пътуване и през зимата. За да няма отсъстващи от училище деца.

Около 30% са маломерните паралелки в областта, малките училища също не са малко. „Не е важно дали паралелките са маломерни, важно е да има резултати“, категоричен е началникът на Регионалното управление на образованието Иван Муцевски. И споделя своя опит, за да имат децата равен достъп не просто до образование, а до качествено образование. Още преди да е започнала учебната година, както и в началото й, учителите, директорите и главните счетоводители на училищата преминават подготовка съобразно констатираните дефиците и планирани задачи. Когато е необходимо, подкрепа получават и от психолози. „Задачата пред нас е все повече да свиваме ножицата между най-високите и най-ниските показани от нашите ученици резултати в посока високия резултат. Това го прави по отработен модел и компютърна програма Регионалното управление на образованието. Правят го всеки клас, всяко училище, по всеки предмет. Затова с всяка година свиваме ножицата по посока високия резултат и това е главното, което наблюдаваме и оценяваме в работата на директорите и учителите, както и на експертите“, пояснява Муцевски.

В Смолянско отдавна са закрити помощните училища, както и всички специални училища. Децата със СОП са в масовите училища. Ресурсно осигурени са. Изградена е и подходяща подкрепяща среда. Затова и немалка част от тях се явяват успешно на външни оценявания. Според началника на РУО сега задачата е да се стимулират тези деца, които осигуряват подкрепа за своите връстници с проблеми.

Между 0,02 – 0,03% годишно са отпадналите преждевременно от училище млади хора. Това представлява около 5 – 6 деца – поредното постижение на област Смолян. Така наречените второгодници са едва 0,3% и това е най-високият резултат за цялата страна. Най-близо до този резултат е Кърджали – близо 0,5%. Това са данни на Института за пазарна икономика и те дават основание на експертите да поставят на Смолян за последните пет години четири пъти оценка 5 и една оценка „добър 4“ за 2016 г. (при максимална 5). Пред Средните Родопи е само София-град с пет оценки 5 за последните пет години. Областта е първенец и по обхват на децата в детски градини – 92,2%. За сравнение следващата е област Благоевград с обхват 88,2%.

И човек се пита, по-особени ли са децата на Смолян? Всъщност това са млади хора като всички останали свои връстници. Например единадесетокласниците от паралелка „в“ на езиковата гимназия „Иван Вазов“ в Смолян. Всяка година те пълнят голямата зала на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. В нея се стичат не само жителите на областния център, но и от по-далечни градчета, села и махали, за да видят какво са подготвили и с какво ще ги изненадат техните деца. Събраните средства винаги се даряват за предварително избрана благотворителна кауза – най-често на човек, изпаднал в беда.

И понеже става дума за Смолянската езикова гимназия, нека припомним още няколко факта. В нея учат 450 ученици и техните постижения нареждат училището от години сред топ 100 на училищата в България. Задължително имат и ученик с Национална диплома.

Кой стои зад постиженията не само на това, а на всички училища в област Смолян – семейството, общността, и най-вече учителят. Той е навсякъде – в класната стая, в училищните коридори и дворове. Що за учител е това? Ако трябва да бъде описан с една дума – работещ. Или както споделя Атанас Милев – директор на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Върбина: „Отговорите е най-добре сами да намираме, работейки“. И това си личи по резултатите на децата от с. Върбина – училището е известно не само с певческите умения на поколения ученици в областта на родопските народни песни, но и с постоянно високи резултати в НВО, олимпиади и състезания. Впрочем автори на училищния сайт, от който може да се научи всичко за СУ „Св. св. Кирил и Методий“, са двама петокласници – Омар Караосманов и Синан Имамов.


Търсят се машиностроители. Има 1000 свободни места

1000 свободни места има само в машиностроителното предприятие на един от големите автомобилни европейски концерни, отворило врати в област Смолян. В същото време професионалните гимназии в региона също изпитват недостиг... на ученици. Причините не са само в голямата  миграция и демографските проблеми. „За бъдещето на професионалните гимназии и професионалното обучение трябва да мислят и работят всички – директори, учители, общинска и областна управа, бизнес“, категоричен е зам. -министър Диян Стаматов. За да са пълни паралелките, са необходими куп условия. Децата да знаят, че завършвайки средното си образование, имат гарантирано работно място. Училищата да бъдат гъвкави в предлаганите професии. Най-сложна е задачата да се убедят общността и семействата в ползата от това още със средното си образование младият човек да има и хляб в ръцете.

„Имаме готовност да разширяваме и надграждаме проекта ДОМИНО, но истината е, че трудно се намират кандидати“, признава Диян Стаматов. Част от нея е и фактът, че от следващата учебна година професионалните гимназии ще имат още един конкурент – обединените училища.

Бъдещето на професионалните гимназии е тясно свързано и с учителската квалификация. Тя може много да допринесе за това от учебния план да отпаднат професии и предмети, които са били актуални преди десетилетия. Добрата вест е, че от януари 2017 г. перото за квалификация в училищния бюджет се увеличава от 0,8 на 1%. Около 6000 учители ще бъдат включени в различни форми на квалификация на национално ниво. Само по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ са предвидени 20 млн. лв. за квалификацията на учителите. Те ще бъдат много облекчени с новата форма на квалификация – дистанционната. Обучението продължава 3 дни в дистанционна форма. Следват два присъствени дни.

Заместник-министър Стаматов препоръча особено внимание да се обърне на квалификацията на преподавателите по предприемачество и по гражданско образование – новите предмети в българското училище.


Голямото учителско четене

На 5 октомври бе обявена инструкцията за най-големия и дълго чакан проект на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ – „Твоят час“. Това съобщи зам.-министър Диян Стаматов на срещите си с учители и директори от област Смолян. Първият етап е на стойност 140 млн. лв. и е за двугодишен период. Втората фаза също е на стойност 140 млн. лв. Срокът за подаване на кандидатурите изтече на 12 октомври. „По-важно е как ще се организирате и това трябва да стане до края на октомври, привличайки максимален брой ученици и учители. Работете по програмата, не стойте в изчаквателен режим“, препоръчва Диян Стаматов.

143 комплекта учебници за над 12 предмета за I и V клас ще бъдат издадени за учебната 2017/2018 г. За избора им тежката дума имат учителите. Учебниците ще бъдат на тяхно разположение около 15 ноември, след като бъдат оценени от учени и специалисти. До пролетта на следващата година учителите трябва да прочетат, обмислят и оценят предимствата и пропуските на всеки учебник. „Изключително важно е всеки учебник да бъде оценен от професионална гледна точка – коментира Диян Стаматов. И препоръчва: – Не се предоверявайте на познатата марка.“

 
Училище без насилие

Междучасието в училищния двор е винаги шумно. Но когато сградата и двора си поделят две училища, при това основно и гимназия, нещата стават още по-сложни. Но когато става дума за смолянското ОУ „Иван Вазов“ и за езиковата „Иван Вазов“, поводи за притеснения няма.

По неписано правило училищният двор изцяло е окупиран от най-малките. По-големите са добре дошли, стига да не пречат на игрите на малчуганите, които бързат да изразходят натрупаната енергия. И се чуди човек тези деца не се ли страхуват от агресия и насилие от страна на по-големите. „Училища без агресия и с високи резултати. Това сме ние. Просто си запазихме ценностната система“, гордее се началникът на РУО Иван Муцевски.


Общността

Съвременни спортни площадки, специално изградени футболни игрища с изкуствена настилка. След 26 години тънене в разруха отново отвори врати закритият басейн в областния град.

„Вече половин година се питам – откъде тези резултати в Смолянска област. Резултати, сравними с най-елитните училища на България. И сега, когато си давам сметка, колко е трудно срещи в подобен формат да се случат в големия град, получавам отговори и на най-кардиналния въпрос – как може в цяла една област отпадналите ученици да са едва 5 в година.“ Това споделя зам.-министър Диян Стаматов на срещата с представители на институции от три министерства – на културата, на вътрешните работи и на спорта.

Занимания с училищни театрални трупи са организирали актьори от Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. На срещата си със заместник-министър Стаматов нямаше разговори за пари, а за това как артистите да бъдат облекчени в пътуването си и до по-отдалечените училища в областта. Училища, до които няма регулярна транспортна схема. 200 деца само в едно училище – смолянското ОУ „Иван Вазов“, са обхванати в песенни, танцови и инструментални фолклорни групи. „Такова е положението във всички училища на областта – разказва хореографът Русанка Бодурова.

При такова фолклорно богатство едва ли някой ще очаква в сърцето на Родопите да има фенове и на латино танците. Но те не са малко, над 120 деца са организирани в школите по спортни танци.

Принос за образованието и възпитанието на децата от Родопите имат и над стоте читалища, които тази година отбелязват 150 години от организираната си дейност в региона. Регионалната библиотека „Николай Вранчев“ е не само с детски отдел, но и с богата палитра от инициативи за занимания с деца и ученици. Не по-малко интензивна е и политиката за работа с младежите на Регионалния исторически музей „Стою Шишков“, в който има и музеен педагог. Музеят е сред първите в страната с реална програма по инициативата „Училището в музея. Музеят в училището“. Има и дългосрочна образователна програма „Музейна лаборатория за млади изследователи“, предназначена за студенти в местните университети и за гимназистите със специален интерес към историята, археологията и краезнанието.

Служителите от Районната служба „Пожарна безопасност“ в Смолян са поели шефство на младите скаути. А Младежкият доброволен отряд към службата това лято зарадва своите патрони и областта със златния си медал от състезание по правилата на CTIF за „Млад огнеборец“ в Германия. 

„Бил съм учител и мога да кажа, че заниманията по физическо възпитание в училище трябва да се водят само от дипломирани специалисти – казва Николай Митев от Областната дирекция на вътрешните работи. –Превантивната работа с децата ни е приоритет за всички институции от няколко министерства. Миналата година обучихме 25 деца от областта на правилата за безопасен интернет. Днес те са „учители“ на своите връстници. От 1999 г. имаме и Детска полицейска академия. Организираме Ден за борба с дрогата, както и конкурс под наслов „Не на дрогата“. В Смолян имаме и Детско полицейско управление.“

В Смолян няма училище без футболен отбор, който да не е снабден със специална футболна екипировка. Треньори са специалисти с европейски лиценз за работа с деца – включително и две треньорки, за да се развива футболът и сред момичетата. Вече 4 години в областта се провежда футболен турнир на детските градини. 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“