МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: ДИГИТАЛНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА КУЛТУРА Е ВАЖНА КОЛКОТО И ДОСТЪПЪТ ДО ДИГИТАЛНИ УСТРОЙСТВА

Начало » Последни публикации

25.10.2017

Кодът на бъдещето в образованието са дигиталните умения и иновациите в училище. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев днес в приветствието си към участниците в майсторския клас „Класната стая на 21 век – умения, иновации, технологии“ в Пловдив, където бяха обменени добри практики.

Министърът изтъкна, че иновативните проекти, които тръгват в 184 училища, ще бъдат насърчавани, но и оценявани предпазливо. Нямаме гаранция, че всички иновации ще са полезни, но това е пътят. Системата на образованието е консервативна и ние трябва да подхождаме предпазливо към всяка иновация, но в същото време динамичното развитие ни налага постоянно да търсим иновации и да се развиваме, каза Вълчев.

Министърът смята, че повече ученици трябва да бъдат мотивирани да придобиват математически и дигитални компетентности, да се разширява обучението в информационните технологии и да се подготвят повече учители за работа в дигитални класни стаи. „Рецептата не е тотална дигитализация, а повече ученици да имат дигитална образователна култура – да прекарват времето си в пространството с образователно любопитство, да се задълбочават - дигиталните компетентности са свързани с дисциплиниране на ума, посочи министър Вълчев.

Той подчерта, че от математическите и дигитални компетентности зависи бъдещето, защото повечето бъдещи професии ще ги изискват.  „Професията, която няма да изчезне, е учителството. Сигурно е, че ще имаме нужда от добри и мотивирани учители, подготвени за работа в дигитално общество. Учителите са тези, които ще ни подготвят за по-доброто общество, когато ние ще имаме нужда от дигитални умения“, посочи министър Вълчев.

Той отбеляза, че тази година МОН стартира първата съвместна с бизнеса програма „Обучение за ИТ кариера“. С нея ще бъдат подготвени ученици за професията „Приложен програмист“. Правят се и обучения на учители, които да работят в клас с информационни технологии.

„Трябва да се образовате, иначе няма да се справите с професиите на бъдещето. Вече няма нискооквалифицирана работа“, заяви пред учителите Тон Дайф, президент на Световния образователен форум. Днес човек преминава от една работа на друга и трябва да учи през целия живот, каза Дайф.

Той говори и за необходимостта децата да бъдат изслушвани и разбирани, за да бъдат ангажирани с образование. Децата искат да виждат нещата как се случват, трябват им повече време, повече неща от един учебник, не искат ангажименти. Имам нужда някой да повярва в мен, нуждая се от промяна, казва ученик в презентацията на Дайф.

„Електронните учебници в момента са допустими само като допълнителна възможност. Няма страна в ЕС, която да е въвела само електронни учебници. Няма и страна, която да учи без учебници на хартия“, заяви министър Вълчев в отговор на журналистически въпрос за възможностите за олекотяване на ученическите раници. Според министъра има варианти само учителите да ползват лиценза за учебника и да предлагат онлайн съдържание на интерактивна дъска.

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всяко дете“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“