МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: РОЛЯТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО Е ДА ПОДГОТВИ МЛАДИТЕ ХОРА ЗА РАБОТА И ЖИВОТ В ДИГИТАЛНА СРЕДА

Начало » Последни публикации

19.04.2018

От следващата учебна година се въвежда изучаване на нов учебен предмет – компютърно моделиране за учениците в III клас. Целта е още в най-ранна възраст децата да творят в дигитална среда чрез съвременни визуални средства.

Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриването на знаковата конференция на Българското председателство на Съвета на ЕС „Обучение за създаване: от дигитални ползватели към дигитални създатели“.

„Формирането на дигитални умения ще трябва да става чрез всички учебни програми“, заяви министърът. Красимир Вълчев посочи, че в епохата на дигиталната трансформация, образованието и обучението имат важната роля да подготвят всички млади хора за работа в нова среда и пазара на труда на бъдещето.

Конференцията ще изготви Призив за действие от София за развитие на дигиталното образование в Европа.

За това колко е важно образованието да формира дигитални умения, но също и да се инвестира в критичното мислене говори заместник-министър председателят Томислав Дончев. „Трябва да инвестираме в способността за преценка, да мислиш, да сравняваш, да анализираш“, каза той.  По думите му уникалното, това, което прави човешкото същество личност, е способността да твори.

Кметът на София Йорданка Фандъкова определи форума, на който се обсъждат подготовката на учителите, сътрудничеството с бизнеса и ролята на родителите и неформалното образование, като едно от важните събития по време на Българското председателство. Тя подчерта, че качественото образование е ключов фактор за развитието на всички сфери и затова най-важно е инвестицията и обучението на учители. „Трябва да имаме учители създатели. Трябва да привличаме млади учители, учители не само с дигитални умения, но и създатели“, каза Фандъкова.

За необходимостта от търсене на дигитални партньорства говори еврокомисарят по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наварачич. Той специално отбеляза, че училищата трябва да променят своите цифрови планове, за да се подготвят учителите. Наврачич заяви, че в бъдеще до 90 процента от работните места ще изискват цифрови умения.

Над 400 души, сред които учители, студенти, ученици и информатици, участват във форума, който продължава и в петък. Конференцията поставя фокус върху спешната необходимост от повишаване на основните и дигиталните умения и върху необходимостта от качествено образование за всички по природни науки, технологии, инженерни науки, математика, предприемачество (STEM и STEAM). По време на сесиите се обменят идеи и практики, които повишават качеството на образование.

Заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева посочи, че най-важно е обучението на учителите – те да станат творци. Затова е важна и средата, в която работят, както и ролята на училищните лидери. Предприемачеството и цифровите умения трябва да вървят ръка за ръка. Технологиите не трябва да създават нови неравенства, а да намаляват съществуващите, отбеляза Сачева. Тя акцентира и на връзката между формалното и неформално образование.

Акцент върху обучението на учителите постави и евродепутатът Ева Майдел. Тя отбеляза, че е важно да се привличат млади учители, които преподават по иновативен начин. 

„Имаме нужда от наставници, които да ни научат да станем цифрови творци“, апелира ученичката - шампионка по STEM Таня Оцеталова.

Участниците в конференцията имат възможност на място да видят проекти за интерактивно образование, на учене чрез игра и други методи на обучение.

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Портал за наука
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Не си сам
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“