МИНИСТЪР ВЪЛЧЕВ: СТИМУЛИРАМЕ ОБУЧЕНИЕТО В ТЪРСЕНИ ОТ ПАЗАРА НА ТРУДА ПРИОРИТЕТНИ ПРОФЕСИОНАЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ

Начало » Последни публикации

08.05.2018

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев участва в кръгла маса на тема

Стимулираме приема в приоритетните професионални направления, които се търсят от пазара на труда и с почти 50 % намалихме приема в професионалните направления, в които има нерационално търсене на висше образование. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред участниците в кръглата маса на тема "Бизнес и висше образование".

В хода на дискусията за несъответствието между броя на местата за първокурсници и този на кандидатстващите младежи министър Вълчев припомни, че от 2016 г. вече има възможност Министерски съвет да регулира приема само в държавните висши училища в съответствие с качеството, реализацията и очаквания недостиг на пазара на труда в съответното професионално направление.  Това са направления, по които днешното търсене на пазара на образование е по-ниско в съответствие с бъдещите потребности на пазара на труда. Дават се и втори стипендии за студентите в приоритетни направления от няколко години, за да се стимулира включването на младите хора.

Обмисля се предоставяне и на трета стипендия за покриване на таксите в професионалните направления с най-голям очакван недостиг на пазара на труда - физически, химически науки, математика, съобщи министърът.

По време на форума стана ясно, че в сравнение с 2015 година, приемът в направленията „Икономика“ е намалял с 51%, в "Администрация и управление" - с 61%, а в "Политически науки" - с 41 %., посочи министърът. За сметка на това е увеличен приемът в частните училища по тези направления и сега стои въпросът доколко и там е необходима регулация.

В областта на професионалното образование в партньорството с Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) е изготвен списък на специалностите с очакван недостиг на пазара на труда и от есента за тях ще има допълнително финансиране, възможност за формиране на маломерни паралелки. Предстои утвърждаване и на т.нар. защитени специалности. Министър Вълчев обобщи, че с инструментите на политиката се правят опити за преструктуриране на приема, за да се увеличи предлагането в тези професионални направления. Той отбеляза, че държавният-план прием за тази година е преструктуриран с 5 % от профилирани към професионални паралелки. Ако миналата година съотношението е било 49% на 51%, то за тази година планът е 44 на 56 %. Занапред предстои преструктуриране към профили и професии,  които се изучават в математически гимназии, към природни науки, информатика и най-вече специалности, изучавани в техническите професионални гимназии.

Министърът смята, че разходите за предучилищно и училищно образование имат най-висока  норма на обществена възвращаемост, особено тези за предучилищно образование. „Не трябва да имаме колебания да инвестираме в образование. Утрешните инвестиции в образование започват с днешните инвестиции в учители“, заяви Вълчев по повод политиката на правителството за двойно увеличение на възнагражденията на педагозите. Ключово е да подобрим компетентностите, в които имаме най-голям дефицит - природо-математическите, новите умения на 21 век, посочи още министър Вълчев. Той определи като едно от големите достойнства на Закона за предучилищно и училищно образование това, че е възприел т.нар. компетентностен подход. „Ние не знаем днес какви специалисти ще ни бъдат нужни след 20-30 години, но сме сигурни, че всеки един ученик трябва да има езикови умения, всеки един трябва да има математически умения, по природни науки и новите умения - предприемачески,  креативност и може би най-важното умение - да учи. Ако успеем тези неща да вплетем във всички програми и дейности по интереси, ще сме постигнали голяма част от задачата пред нас“, смята министърът.

Снимка БГНЕС

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всяко дете“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“