МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ ТРЯБВА ДА Е СПОДЕЛЕНА ОТГОВОРНОСТ МЕЖДУ ДЪРЖАВАТА И УНИВЕРСИТЕТИТЕ

Начало » Последни публикации

10.12.2019

Възможностите за въвеждане на относителна регулация на обучението по педагогически специалности бяха обсъдени на конференция "Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през 21 век“, организирана от Националната агенция за оценяване и акредитация. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев отбеляза, че педагогическото образование в България не е регулирано, но то трябва да бъде споделена отговорност - между държавата и университетите. Той предлага висшите училища заедно с МОН да предложат какво трябва да съдържат учебните програми, които да се оценяват при акредитация.

„Важно е какво учат бъдещите учители в университетите", акцентира министърът. Според министър Вълчев, висшите училища трябва "да дават" мотивацията и уменията на бъдещите учители по какъв начин да преподават в училище и университетите, трябва да помогнат за ефективното въвеждане в училище на компетентностния подход и за реализирането на приобщаващото образование. По време на форума бе посочено, че сега в учебните планове на бъдещите учители в университетите приобщаващото образование и компетентностният подход се изучават в избираемите дисциплини, а не в задължителните. По същия начин е и с гражданското образование, което бе въведено в Закона за предучилищното и училищното образование. Отбелязано бе, че бъдещите учители не получават достатъчно практическа подготовка и в рамките на диалога ще се търсят възможности за промяна. Променя се фокусът на образователната система, защото се променя светът и се променят поколенческите характеристики на децата. Днешното поколение не може да бъде обучавано както преди 30 или 40 години. За учениците трябва да бъде по-интересно в клас и компетентностния подход е един от начините да се подготвят по-добре децата за бъдещето, заяви министър Вълчев.

Министърът съобщи, че догодина МОН ще финансира по национална програма създаване на нови учебни програми и планове, за да се промени обучението. Образователните резултати на учениците се определят от няколко фактора - това са: учебните програми, методите на преподаване и това върху какво се изпитва, организацията на дейностите в системата, мотивираните и добре подготвените учители, както и финансирането, заяви министър Вълчев. По думите му два от тези фактора - мотивираните и добре подготвените учители и методите за преподаване в много голяма степен зависят от висшите училища.

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всяко дете“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“